"איזה ילד מקסים" אמר אבא לבנו, "בוקר טוב לרועי החמוד" קיבלה הסייעת את רועי בבוקר כשנכנס לגן.
כמה נעים לשמוע מילה טובה, להיכנס למקום שנותן לנו הרגשה נעימה, חמימות, מילה מחזקת.
חשבו על עצמיכם, כשאתם נכנסים לחנות, או פוגשים מכר, כמה נעים כשהוא אומר מילה טובה, מחייך, מאיר פנים.
מילה טובה אכן חשובה, וממלאת באנרגיות טובות. גורמת לנו לחייך, להרגיש יותר טוב עם עצמינו. לילדים זה חשוב ונותן בסיס נהדר לתחושה טובה, לשייכות, ליצירת קשר.
אך כיצד ניתן להמשיך ולחזק את הילד מעבר להרגשה טובה?
דימוי עצמי הוא האופן שבו אנו תופסים את עצמינו, המחשבות והאמונות שלנו על מי שאנחנו מבחינת: מראה, יכולות, גישות ואמונות. הדימוי העצמי במיוחד אצל ילדים קטנים אינו מגובש ומושפע מהסביבה.
ככל שנחזק ונעצים את הילד, כך ייעלה הדימוי העצמי שלו.
כמה רעיונות כיצד ניתן לחזק ולהעצים את הילד:
לתת חיזוקים ומחמאות על התנהגויות ומעשים ספציפיים. כן, זה כיף ונעים לשמוע "אתה חמוד", אתה מקסים" אך חיזוקים של מעשים ספציפיים יעזרו לילד ללמוד מכך להמשך. לדוגמא:
ילד שמתקשה להתחלק עם חברים בצעצועים שלו, ויום אחד אנו רואים שהוא נותן לחבר צעצוע, לחזק אותו על כך "ראיתי שהיום נתת לניב את הלגו. כל הכבוד לך שהתחלקת עם חבר. זה בטח היה לו מאוד נעים".
חיזוק על תהליך ולא על תוצאה. אנו חיים בחברה הישגית ששמה דגש על תוצאות. באופן טבעי אנו הרבה פעמים מחזקים ילד על תוצאה: על ציון גבוה, על ניצחון בספורט. אך מה יקרה כשהילד לא יצליח במבחן הבא לקבל ציון גבוה? איך הוא ירגיש עם עצמו? "אני לא טוב", "אני כשלון". כשלא יצליח להגיע לתוצאה גבוהה, הדימוי העצמי שלו יפגע.
חשוב לחזק את הילד על התהליך: "ראיתי כמה השקעת בעבודה שהכנת", " ראיתי שציירת היום ציור כל-כך צבעוני ומשמח", "כל הכבוד שלמרות שרצית ללכת עם חבר לשחק, לקחת אחריות ונשארת ללמוד למבחן"
לחזק אצל הילד חוזקות, תכונות חיוביות. במהלך הטבעי של היומיום אנו הרבה פעמים אומרים לילד משפטים שמדגישים את החולשות של הילד:"אתה כל-כך איטי, נו תזדרז","את כל-כך מפוזרת, מה איבדת הפעם?" ועוד משפטים שלחלקם אנחנו אפילו לא שמים לב.
משפטים אלו יוצרים אצל הילד דימוי עצמי נמוך. כדי לחזק את הדימוי העצמי החיובי של הילד כדאי לנסות ולהפחית את המשפטים המדגישים חולשות, ובנוסף להפנות את הזרקור במודע לתכונות החיוביות שלו, וגם זאת לעשות כאשר זה רלוונטי להתנהגותו ומעשיו. לדוגמא: ילדה שנגשת להרגיע את אחיה התינוק שבוכה, לחזק אותה על העזרה שלה לאחר, על האכפתיות, על ההתחשבות. לחזור לחזק אותה על תכונות אלו גם בסיטואציות אחרות.
באחת ההדרכות ההוריות אמרה לי האם: אני רוצה לחזק את אור ולהחמיא לו, אבל בבית הוא כל הזמן משתולל, לא מקשיב, מרביץ לאחים שלנו, על מה אני אחמיא לו?
אז נכון, שכשילד מתנהג ככה בחלק גדול מהזמן קשה להחמיא, אבל זכרו, שבכל ילד וילד יש גם תכונות טובות, יש חוזקות, ורק צריך להפנות אליהן קודם כל את הזרקור שלנו ואז נוכל להפנות לשם את תשומת ליבו.
שאלתי את האם: במה אור טוב? היא חשבה רגע ואמרה: הוא מאוד יצירתי. נהדר, אמרתי לה, חזקי אצלו תכונה זו, החמיאי לו על כך, וחפשי חוזקות נוספות שתוכלי לחזק אותו עליהן.
במפגש הבא שלנו הגיעה האמא מחייכת: "את לא מבינה איזה הבדל יש בהתנהגות של הילד, זה כמו קסם..."
נסו גם אתם לומר מילה טובה, להחמיא על התנהגויות ותהליכים, להדגיש חוזקות
ואל תשכחו לומר להם כמה אתם אוהבים אותם.
מיכל גורדון, MA מאמנת אישית מתמחה בילדים ונוער, מדריכת הורים ומרצה לצוותי חינוך.
ניתן לקרא עוד באתר שלי